VEH: Spaarhypotheek bij helft banken te duur

Geplaatst op: 09-08-2015, 11:00:38

Slechts de helft van de banken houdt bij de renteherziening van een (bank)spaarhypotheek rekening met de opgebouwde waarde in de spaarpolis van de klant, blijkt uit een inventarisatie van Vereniging Eigen Huis (VEH). Omdat de andere helft dit niet doet, betalen sommige huiseigenaren een extra renteopslag die kan oplopen tot tientallen of honderden euro’s per jaar.

Het probleem zit hem er volgens VEH in dat sommige banken gedurende de hele looptijd van een spaarhypotheek vasthouden aan de oorspronkelijke risico-inschatting bij het afsluiten van de hypotheek. VEH-directeur Rob Mulder: “Het is onbegrijpelijk dat sommige banken vasthouden aan een extra renteopslag bij spaarhypotheken, terwijl de klant vaak al een flinke aflossing heeft opgebouwd en het risico dus overeenkomstig lager is, of zelfs al is gereduceerd tot vrijwel nul. Deze zekerheid negeren is gewoon laksheid en wij roepen hen op om daar onmiddellijk mee te stoppen.” De vereniging gaat de betreffende  geldverstrekkers hier in een brief op aanspreken.

Aanbieders
VEH deed een rondgang onder acht grote hypotheekverstrekkers en concludeerde dat ING, Delta Lloyd, Achmea en Obvion altijd een renteopslag in rekening brengen. ABN Amro, Rabobank, Aegon en Nationale-Nederlanden houden wel rekening met de opgebouwde waarde en verlagen of schrappen daarom een opslag bij rente herziening.

Gemengde hypotheek
Volgens VEH worden vooral huiseigenaren met een gemengde hypotheekvorm, een spaar- en aflossingsvrij deel, getroffen door de risico-opslag. De vereniging schrijft: “Voor hen loopt het nadeel van een onnodige renteopslag al snel op tot honderden euro’s per jaar. Bij een volledige spaarhypotheek is het uiteindelijke effect van een opslag kleiner omdat het nadeel van een hogere hypotheekrente grotendeels wordt gecompenseerd door de hogere spaarrente. Daardoor hoeft de huiseigenaar maandelijks minder premie te betalen.”

Bron: www.amweb.nl van 7 augustus 2015.